søndag 15. juni 2014

Top spill ifra E3 2014 - Del 1/2

Årets E3 konferanse ifra Los Angeles er over! Det er en av verdens største spill konferanser der alt ifra store titler vises sammen med mer mindre og obskure spill. Her var det mye av det som var forventet men også mye nytt. Vi har i håp om å få litt mer interesse på de mindre spillene man kanskje ikke har fått med seg, laget en liste over de spillene som fanget vår interesse under årets E3. Er ditt spill med her?

No Man's Sky


Hva er det?
No Man`s Sky er en kommende science fiction videospill utviklet og utgitt av Hello Games. Det vil inneholde en automatisk-generert åpen verden som du utforsker med mange andre. Spillet vil også debutere på PlayStation 4 mens 
Hello Games har igjen muligheten til å bringe dette spillet til andre plattformer åpne.

Hvorfor gjorde det inntrykk?
Den absolutt største måten dette spillet gjorde inntrykk var selve oppdagelsen av planeter, dyr og ruiner av andre raser. Dette er helt i bane med Arthur C. ClarkeRobert A. Heinlein og Isaac Asimov. Nemlig gleden ved og utforske og se hvor ubetydelig man kan være i det hele samt hvordan en liten oppdagelse ett sted kan bane vei til noe langt større.

En annen måte til at dette stod utifra alt det andre er at dette er laget av ett minimalt team. Det er 4-6 stykker faste personer, med flere som jobber freelance. Bare det at ett så lite team kan lage noe som imponerer så mye er helt fantastisk og sier virkelig noe om hvordan spillindustrien har utviklet seg i det siste.

Folk var også ganske bekymret etter at kontoret til 
Hello Games studio ble oversvømt tidligere i år (2 ganger!), som gjorde at ting ble utsatt men heldigvis var utviklerne og viste spillet frem på årets E3. Dette virker som ett veldig passion-prosjekt og det er noe som virkelig girer oss opp!



Det som gjenstår nå er og se hvordan spillet fungerer rent gameplay-messig. Hvordan fungerer det i rent praksis? Er det kun utforsking og hvordan knytter dette sammen med plottet som blir nevnt i intervjuet? Må man forsvare det man finner og hvordan støtter systemene opp rundt det spilleren? Mange spørsmål her samt noen som blir hintet på i videoen over så vi får se videre. 



Crackdown 3


Hva er det?
Opprinnelig en Xbox 360 tittel som ble sluppet rundt 2007 ifra Realtime worlds, nå Ruffian Games. Det er en åpen verden tredje persons action skytespill med RPG elementer hvor du spiller en klonet agent som jobber for og opprettholde freden mellom faksjoner. Freden og freden. Du skaper mye av kaoset selv i kampen for og ta knekken på gjengene som er dominerer store deler av byen. Du må rett og slett rydde opp er vel mer riktig og si.


Rask navigering etter Orbs
Hvorfor gjorde det inntrykk?
Spillene for oss blir mest husket for jakten på "Orbs" rundt omkring i den fiktive Pacific City, så er det for eksempel "agility orbs" spredd rundt omkring som gjør at du blir raskere, større og bedre i slåssting samt skyting. Dette ble for mange selve hovedkomponenten i spillet der det gikk ut på og finne disse orbsene. De var meget godt gjemt og det var ofte puzzles der du måtte finne ut hvordan du får tak i dem. 

Når du så plukker opp flere og flere orbs samt jobber deg opp listen over bosser, så får du tilgang til større og kraftigere våpen samt nye kjøretøy. Når du setter deg i bilen så transformerer bilen seg til det nivået du er (hvilket er en feature jeg gjerne vil ha i virkeligheten). Spillene er latterlig moro og helt spinnvilt. Bosskampene koker ned til "skyt alt som rører seg" men det er faktisk variert og interessant nok til at det aldri blir kjedelig. 


"Skill for kills Agent. Skill for kills" - The Agency
Samtidig så er den grafiske stilen lett gjenkjennelig samt musikken er utrolig passende for en "all-nighter" med dundrende techno, meksikansk/chilensk reggaeton og mye sample musikk med artister som Amon Tobin, Atlas Plug, Celldweller og Hybridder du pløyer ned folk og "befrier?" byen ifra kjeltringer og banditter.

Og er du lei, så kan du alltids lete etter flere "Orbs" =)


There Came an Echo


Hva er det?

There Came an Echo er et sanntidsstrategi tittel med en tung fortelling fokus blir utviklet for utgivelse på Steam og Xbox One plattformer. Spilleren kan bruke en innovativ stemmestyringssystem for å styre sine enheter rundt på slagmarken for å sikre en taktisk fordel over fienden. Spillet har en stemme cast, ledet av Star Trek skuespilleren og spill-entusiasten Wil Wheaton og internett-sensasjon Ashly Burch som gav mye medfart i kampanjen.


Hvorfor gjorde det inntrykk?
Etter en suksessfull Kickstart kampanje så ble det sparket inn mye penger inn i dette prosjektet. Mest på grunn av denne nye måten og styre på. Dette har vært en feature som lenge har vært ønsket men som mange spill har bommet på eller ikke utviklet godt nok. Nyopsptartede Iridium Studios mener de har løsningen her og etter og ha sett videoen dem ser jeg ganske interessert i og se hvordan de løser det.


Mest interessant er vel det faktum at det kommer nå mot slutten av Microsoft Kinect. Microsoft har jo akkurat kommet ut med en versjon uten av Kinect. Er dette spillet som gjør at du kanskje trenger en? 


Neste uke kommer del 2. Hva var noen av dine favoritter?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar