mandag 30. april 2012

Game on! Gratis frokostseminar om spill i markedsføring


Spill er ikke lenger en kuriositet i markedsføringen. De kan inngå som en del av markedsmiksen, med klare målsettinger mot definerte målgrupper.



På frokostseminaret «Game on!» vil du lære mer om hvordan spill kan benyttes til:
Merkevarebygging
Produktlansering
Salgsopplæring


Få også med deg de siste trendene fra spillbransjen og hør om DNB sin satsing på spill i sosiale medier.


Passer for hvem?
Om du jobber med markedsføring eller produktutvikling i din bedrift, tror vi du vil ha stor glede av dette seminaret.


Påmelding
Fristen for påmelding er 11. mai. Seminaret er gratis, men det er begrenset antall plasser. Seminaret holdes i våre lokaler i Maridalsveien 87, Oslo.



Mer info og registrering her: 
http://hyper.no/seminars/gameon/

torsdag 26. april 2012

Spill: nye brikker i bransjen

Norsk spillbransje har hatt en opptur i løpet av de siste årene, med snakkiser som Wordfeud og Tromsøselskapet Playfish.

Foto av Fra Naval War: Arctic Circle av Turbo Tape Games


Flere norske spill utvikles i sammenheng med annet medieinnhold og stadig flere norske medieaktører har fått øynene opp for å utnytte spillkonsepter som en utvidelse av eget programtilbud. Hva kan mediebransjen lære av norske spill? Hvilke muligheter for samarbeid finnes mellom norske spillutviklere og mediebransjen for øvrig? Selskapene vil diskutere hvordan spill kan bidra til å utvide et eksisterende medietilbud, og hvordan spillelementer og interaktive fortellinger kan skape nytt medieinnhold i tradisjonelle kanaler.

Paneldeltakere er Tinka Town (Ravn Studio), Erling Ellingsen (Funcom) og Fredrik Sundt Breien (Turbo Tape Games). Sammen vil de gi et innblikk i hvordan man kan benytte spill for å skape mer bredde i innholdet og for å nå en større målgruppe.



Få med deg foredraget Fredag 11. Mai kl. 13:15 til 14:15, Klokkeklang, Bergen


http://www.nordiskemediedager.no/program/2012/spill-nye-brikker-i-bransjen/

Nordic Game 2012


Velkommen til Nordic Game 2012, den niende utgaven av konferansen vil bli avholdt 23-25 ​​mai 2012, i Slagthuset, Malmö, Sverige.


Dette er hva du får: 

En konferanse program fylt til randen med de beste høyttalerne fra den globale industrien, samt våre lokale nordiske helter, som dekker områdene:
Creation
Teknologi
Sosial markedsføring
Forretninger / Finansiering
Transmedia (multiplatform storytelling)
Produksjon, i samarbeid med Hansoft og IGDA


Atter en sjanse til å delta i debatter på noen av de mest aktuelle temaene i dag . Selvfølgelig handler det om å skape de beste spillene og hvordan du gjør det, men det handler også om hvordan man skal tiltrekke finansiering, hvordan å nå publikum, og hvordan å lage forretning ut av lidenskap.


Få mer info og registerer deg her: http://nordicgame.com/

GAME ON 2.0, om historien, kulturen og fremtiden til dataspill




Game On 2.0

En actionfylt utstillingen av  videospillets kultur og historie som har begeistret mer enn en million i alle aldre over hele verden. I perioden 25.02 - 9.06 2012 forvandler KINOKINO i Sandnes, gallerirommet og den gamle kinosalen til en dynamisk og interaktive sone, der vi ser nærmere på dataspill fra designprosess til ferdig spill. Utstillingen har flere seksjoner med ulike aspekter av spillkultur og teknologi. Besøkende vil kunne lære om eldre spill, samt få demonstrert 3D-teknologi og det helt nyeste innen den virtuelle verden.



Utstillingen GAME ON 2.0 holder åpent:
Tirsdag og torsdag kl. 11.00 - 19.00
Langåpent onsdager kl. 11.00 - 21.00
Fredag, lørdag og søndag kl. 11.00 - 18.00
Mandager stengt. 
NB! Vi har stengt 1. mai, 17. mai og 2. pinsedag.


Kilde:
http://www.kinokino.no/kinokino/public/openIndex?ARTICLE_ID=102&EVENT_ID=414

torsdag 22. mars 2012

JoinGame Workshop XIII. Spill: design og levebrød påmelding



Hva er JoinGame?
JoinGame er et nasjonalt ressursnettverk på dataspill der målet å tilby en virkelig og virtuell møteplass for å styrke formidling, innovasjon, forskning og internasjonalisering innen dataspill i Norge. Våre nettsider er tiltenkt å være en møteplass og informasjonsbase for spillinteresserte i Norge.

JoinGame er finansiert av Norges forskningsråd, og har vært aktive siden 2007. For ytterligere informasjon om prosjektets mål, organisering, aktiviteter m.m, klikk deg videre.



Under arrangementet i Oslo tar vi for oss spilldesign på den ene siden, og på den andre siden de økonomiske sidene ved spillutvikling. Aktuelle tema: spilldesign og kunst, spilldesign gjennom prøving og feiling, og hva investorer ser etter i et spillselskap. I tillegg skal vi ha JoinGame sitt første nettmøte med Kellee Santiago i thatgamecompany der fokuset vil være på det nye kritikerroste spillet Journey.

Dato: Mandag 16.04.2012 Sted: Oslo, NITH. Tid: 09:50-18:00.

NITH ligger like ved Oslo S, og har adresse Schweigaardsgate 14, 0185 Oslo (se kart).


Vi sees!

onsdag 21. mars 2012

Velkommen!



Hvordan fungerer spill og hva gjør det til den til den mest dominerende formen for underholdning nå til dags? Hvordan kommer dine barn til og se på spill? Hva skal til for og publisere ett spill? Kan spill hjelpe til i andre områder, som feks Helseindustrien? Hvordan kan noen spill koste flere milliarder kroner og lage, når andre lages for 1/200 del av budsjettet? Finnes det en hemmelig game-design gral? Hvordan kan en spill påvirke film og visa versa? 


..og hvor ble det egentlig av prinsessen i slottet?

Dette og mange flere spørsmål er ting som vil bli diskutere her. Dette er ikke en side om nyeste spillene, release dates, map-updates/DLC, eller reklamehysteri. Det finnes det nok av ellers. Her skal vi diskutere alt bak all hypen og ser spill for hva de er. Dette er en side for spill, sett utifra norske og nysgjerrig sinn.

Hva handler denne siden om?
Det her lenge vært savn om en side som omhandler andre ting enn spillnyheter og PR maskiner. Det finnes det nok av andre steder. Her er en slags portal for alle som vil vite mer om hva som får spill, og ikke minst spillere, til og drive med den aktiviteten de driver med. Det er ett rendyrket hopp i "roten" rundt spilldesign og hvordan den påvirker oss og hvordan vi påvirker den.

"Think `em up" er påvirket i stor grad av Amerikanske Brainygamer.com og ett stort savn av flere lignende sider. Sammen på siden så skal vi gjøre mange psykologiske dypdykk og øke forståelsen. Poenget er ikke og konkludere men og diskutere og analysere.
Norge er ett lite land men det er mange som driver med spill. Mye mer enn man skulle tro. Vertøy og midler har blitt mye lettere tilgjengelig og siden er også til for og formidle om aktuelle samlinger eller seminarer, eventuelle konkurranser, eller treff blant spill-designere i Norge og likesinnede. "Think em up" ønsker også og få igang en dialog i Norsk spillmiljø ved og knytte flere sammen.


Har Ludo en historie?

Hvorfor på Norsk?
Det ble lenge vurdert om det skulle skrives på engelsk, men et av punktene var og samle skandinavisk publikum for og sammen få ett mer konkret innblikk vår egen spillkultur så valget endte opp på norsk. Det har blitt inkludert en "google-translate" knapp på toppen av siden dersom man ønsker og lese visse artikler på ett annet språk. (resultat varierende)


Hvem er "Think `em up"?
Hovedansvarlige bak "Think `em up" heter Trygve Bjellvåg. Han har ca 10 års erfaring innen 3d, spill og animasjon her i Norge. Han startet i tidlig alder med og lære seg 3ds max og hadde ett sterkt ønske om og bli filmregissør innen 3d, men etterhvert som han ble mer og mer involvert innen spill modifikasjoner, ble han mye mer interessert i spill og animasjon. I 2005 startet Trygve i Funcom som Rigger & Skinner på Dreamfall: The Longest Journey. Etterhvert som han jobbet hos Funcom, ble han mer fokusert på karakterer-animasjon, fortellerteknikker og gamedesign. Etter Dreamfall så jobbet han på Anarchy Online - Lost Eden Expansion pack, Age Of Conan og The Secret World. I 2007 startet han på Noroff Instituttet i Oslo der han underviser i 3D Design og Animasjon. For tiden så underviser han i spilldesign kurset på samme skole (som er ett andre års-studie)

Trygve har også samlet flere folk som kommer til og ha gjeste-innlegg og intervjuer på siden. Skribentene kommer til og variere ifra profesjonelle spilldesignere, indie-utviklere, artister til andre som er relevante innenfor faget.

Hvordan hadde Zelda vært uten combat? 

Hvordan skal den driftes?
Drømmen er til slutt og ha en rendyrket nettverks-portal med stor tilgang til resurser og informasjon og ikke minst oversikt over firmaer og samlinger i Norge. Til den tid kommer så må man startet ett sted og dette er det aller første skrittet i såleden retting.

Vi kommer til og poste egne tanker samt andre. Vi skal drøfte, analysere og diskutere. Det blir så ofte som vi rekker. Vi er en liten stab men har stor vilje og tro på at det er mange flere av oss der ute.

Og med det, ønsker vi deg velkommen!